Jdi na obsah Jdi na menu
 


Talenty

Toto bude sloužit pouze orientačně

Talenty - co a k čemu jsou?

Talenty jsou jednoduše řečeno nástrojem hráče, který mu umožňuje specializovat svoji postavičku ve hře. Hra dovoluje hráči nejen zvolit si povolání a rasu postavy, ale rovněž i její specializaci; a to právě prostřednictvím talentů. Každá herní třída má tři specializace, jež jsou ve hře reprezentovány talentovými stromy. Třidy a jejich specializace se dají rozdělit do tří rolí, které může postava zastávat v boji, především ve skupině - tedy při postupu v dungeonech či raidech. Nejprve si vysvětlíme role, odtud totiž budeme vycházet.

Role postav ve hře

  • Tank - má za úkol soustředit na sebe pozornost protivníků a uchránit tak zranitelnější spoluhráče před jejich útoky. Tankové se vyznačují vysokým počtem životů a neméně vysokou obranou. Často nosí štít pro zblokování ran nepřátel.
  • Damage - tato role je zodpovědná za udělování co nejvyššího možného zranění nepřátelům, kteří se v ideálním případě věnují tankovi. Damage postavy se vyznačují značnými bojovými schopnostmi a jsou schopny zasadit protivníkům těžká zranění v co nejkratší době. Damage postavy však neustojí tolik ran jako tankové, jsou tedy poměrně křehké (proto jsou ve skupině tankové). Damage postavy (také zvané jako DPS nebo dmg) se dělí na tři kategorie - melee DPS (boj na blízko), ranged DPS (boj na dálku, často pomocí luků, kuší či pušek) a caster DPS (boj na dálku s využítím kouzel).
  • Healer - je zodpovědný za přežití celé skupiny a také má za úkol ji udržet v dobrém stavu. Jeho hlavní náplní práce je udržet tanka na živu; a to za každou cenu. Tank je totiž tím, kdo účelově dostává rány od nepřátel, aby křehčí DPS postavy mohly protivníky nerušeně zabíjet vysokými udělovanými zraněními. Pokud tank zemře, protivníci se rozutečou do skupinky a většinou všechny hráče zmasakrují (stavu, kdy všichni ve skupině zemřou, se říká wipe). Healer se snaží tomuto zabránit tím, že léčí tanka či kohokoliv, kdo zrovna dostává rány od nepřátel. Pokud zemře Healer, celá skupina má často zaděláno na pořádný průšvih; tankové se tedy musejí často starat o bezpečí Healerů.
 

 

Jak fungují talenty?

Talenty jako takové se postavě zpřístupní po dosažení 10. úrovně. Jakmile postava na 10. úrovni dostane svůj první talentový bod, musí se rozhodnout, do jakého specu (specializace) jej investuje. Ty jsou u každé herní třídy tři. Zároveň je u trenérů můžete měnit ( zadarmo ), takže tak vyzkoušíte co vám nejvíce bude vyhovovat a jak chcete hrát.

Specializace jednotlivých herních tříd a jejich role

Obecné fungování systému talentů jsme si nyní vysvětlili a právě teď přichází řada na jednotlivé specializace postav. Když si vybíráte povolání pro svoji novou postavu, vždy by jste se měli zeptat: "Jaká role by mi seděla?", případně "Co bych dělal raději - tankoval, healoval nebo ničil protivníky těžkým DPS?" A tato otázka pak vyvstane znova na desáté úrovni, když dostanete první talentový bod a budete si vybírat specializaci. Vidíte? Vše se odvíjí od role, jakou by jste si přáli vykonávat; proto jsme si je výše vysvětlili. Vcelku zvláštním případem je PvP (Player vesus Player), čili souboje proti živým hráčům. Zde je potřeba mít trošku jinak seskládané talenty než v případě PvE (Player versus Evironment, jednoduše řečeno hra proti prostředí - především příšerám nacházejícím se ve světě i v dungeonech nebo raidech); a to i v případě stejné specializace. Například PvE Discipline Priest bude mít trošku jinak naklikané talenty než PvP Discipline Priest, a to i přes shodu ve specializaci. A nyní bych se rád věnoval samotným specializacím - u každé uvedu roli, pro kterou je daná specializace určena, a popis dané specializace. 

Popis specializací

Warrior (role: tank, damage - melee DPS)
 
  • Protection (tank) - specializace zaměřující se na používání jednoruční zbraně a štítu. Protection Warrioři se často uplatní jako tankové, jejich specializace jim také pomáhá různými způsoby zmírňovat (mitigovat) zranění utržené od nepřátel a rovněž zvyšuje generování aggra, aby tank mohl snáze donutit příšeru útočit na něj a nikoliv na ostatní členy party.
  • Arms (Damage - melee DPS) - Arms Warrioři jsou zkušení mistři zbraní ovládající těžké dvouruční zbraně. Jejich útoky jsou přesné a smrtící prakticky pro takřka jakoukoliv příšeru.
  • Fury (Damage - melee DPS) - Fury Warrioři jsou v podstatě nekontrolovatelní berserkeři. Jejich talenty jim umožní používat nejen dvě jednoruční zbraně, nýbrž i dvě dvojruční (!) zbraně naráz díky unikátní schopnosti Titan's Grip. Fury Warrioři dokáží díky schopnosti používat dvě zbraně zároveň nadělat v řádách nepřátel nepředstavitelnou paseku. Jsou však jen velmi obtížně kontrolovatelní a musí vyvínout značné úsilí, aby se do cíle svými zuřivými útoky vůbec trefili.
Paladin (role: tank, healer, damage - melee DPS)
 
  • Protection (tank) - Stejně jako Protection Warrioři, i Protection Paladinové mají za úkol chránit své spolubojovníky před příšerami a všemožným nebezpečím číhajícím v Azerothu. Prot palachové však fungují trošičku jinak než jejich protějšci z řad Warriorů - Paladinové totiž používají manu a svatá (Holy) kouzla, což činí tankování za Paladina zcela odlišným od tankování za Warriora. Oni té many nemají moc a jsou na ní zcela závislí. Proto se tankadinové (tak se Protection Paladinům často říká) zaměřují na schopnost blokovat útoky štítem; za zblokované útoky totiž díky talentům dostávají manu.
  • Holy (healer) - Paladinové s Holy specializací (zvaní jako Holadinové či Healadinové) jsou předurčeni k léčení svých spolubojovníků. Protože mohou nosit vysoce odolnou plátovou zbroj, jedná se o Healery s nejvyšší výdrží z tříd, jež mohou léčit. Mají k dispozici určitou škálu léčivých kouzel, některá z nich ovlivní jeden cíl a některá mají plošný účinek. Patch 4.0.1 zcela změnil mechaniku Holy Paladinů, jelikož tito nyní musejí pečlivě přemýšlet, který z několika dostupných healů v dané situaci je vhodné použít.
  • Retribution (damage - melee DPS) - Retribution Paladinové jsou pořízci, kteří prostě umlacují protivníky do země. Mají k dispozici vcelku širokou škálu útoků a dokáží využít ostatními třídami nenáviděnou "bublinu", jež je učiní nezranitelnými a přitom schopnými páchat těžké škody na protivnících.
Priest (role: healer, damage - caster DPS)
 
  • Discipline (healer, zvládne i nějaký ten damage - caster DPS) - Discipline Priesti jsou velice oblíbenými partnery (či partnerkami) do arénových týmů. Proč asi? Důvod je v tom, že Discipline specializace se zaměřuje na léčení jednoho cíle (to je právě užitečné v soubojích dvoučlenných týmů v arénách) a také na chránění spoluhráčů před útoky pomocí magického štítu.
  • Holy (healer) - specializace na léčení spoluhráčů, velký důraz na léčivé schopnosti mající plošný účinek. Holy Priesti dokáží zachránit sebe i spoluhráče sesláním Spirita, jenž požehná ovlivněné postavě a dá jí značné bonusy na příchozí léčivé efekty. Spirit navíc zabrání smrti požehnaného hráče tím, že se sám za něj obětuje; jeho efekt je tím však přerušen.
  • Shadow (damage - caster DPS) - Priest orientovaný na temnou stranu Stínu. Pomocí stínové magie ničí všechny, co se mu postaví do cesty, je schopen udělovat postupné poškození s časem (tzv. DoT - Damage over Time efekty) a především se dokáže přeměnit do stínové formy, jež mu sice znemožní se léčit, avšak zato Priest dostane vcelku vysoký bonus do útoku stínovými kouzly i obrany.
Hunter (role: damage - ranged DPS) 
 
  • Best Mastery (damage - ranged DPS) - Hunter zaměřující se na sžití se svým petem a využívající jeho schopnosti. Obecně se dá říct, že u Beast Mastery Huntera lze předpokládat zvýšená účast peta při bojích s nepřáteli než je tomu v případě obou ostatních specializací.
  • Markmanship (damage - ranged DPS) - tito Hunteři jsou opravdoví ostrostřelci a málokterá jejich střela mine cíl. Specializují se na přesné a smrticí využití svých střelných a palných zbraní. Nikdo jim neuteče a řada příšer skončí jako cvičné terče pro tyto zkušené "snajpery".
  • Survival (damage - ranged DPS) - to jsou Hunteři školení pro přežití v drsné přírodě. Zaměřují se na úskočné léčky a pasti, nově dokonce dostali schopnost se takřka dokonale kamuflovat před zraky nežádoucích osob či tvorů.
Warlock (role: damage - caster DPS)
 
  • Affliction (damage - caster DPS) - Affliction Warloci mají na mysli jednu jedinou věc - DoTky, tedy efekty udělující zranění cíli nikoliv naráz, nýbrž postupem času. Affli lock jich má hodně a dokáže jimi protivníkům nehezky opepřit život, problém mu nedělá ani nepříjemné prokletí případného chudáka, co mu přejde přes cestu. Ačkoliv všichni Warloci bez ohledu na specializaci umí nepřátelům vysávat životy i manu, Affliction Warlockové jsou v této činnosti poněkud efektivnější. Navíc si dokáží pomocí některých svých DoTek obnovovat vlastní zdraví.
  • Demonology (damage - caster DPS) - Všichni Warlockové si mohou povolat démony jako své ochránce, ovšem Demonology Warlockové jsou na ně přímo specializovaní. Jako jediní si umí povolat extrémně nebezpečného Felguarda, jenž svojí masivní zbraní a plošnými útoky doslova krájí nebohé oběti na nudličky. Rozumí si s magií stínu i ohně, dokáží vyvolávat meteory a jako třešničku na dortu mají zvládnutou techniku metamorfózy - přeměny na démona, kdy se z Warlocka stane neskutečná mašina na smrt a kromě svých obvyklých schopností dostane i některé speciální démonické ability.
  • Destruction (damage - caster DPS) - oblíbená specializace do PvP. Destruction lockové si rádi hrají s ohněm. A to hodně rádi - raději se jim nestavte do cesty, jinak jsou z vás karbenátky! Dokáží využívat síly ohnivých kouzel a páchají neskutečné škody. Kudy jdou, tam jsou samé spáleniny a hromádky popela.
Mage (role: damage - caster DPS)
 
  • Fire (damage - caster DPS) - mágové specializovaní na oheň jsou nepříjemnými protivníky. Mají v zásobě řadu variací na ohnivé koule různé ráže a účinnosti. Jejich plamenné útoky s plošným účinkem dokáží sežehnout celá stáda nepřátel. Pro Fire mágy není problém udělat z cíle živou bombu, která potichu tiká a až vybuchne, tak to vážně stojí za to.
  • Frost (damage - caster DPS) - specializace zaměřená především na schopnost přežití a tzv. crowd control, tedy schopnost držet přebytečné příšery mimo boj a nepřitěžovat tak sobě či ostatním členům party. Frost mágové mají jedno pravidlo: co nejde umlátit, to se přimrazí k zemi a pak zničí kouzly z dálky.
  • Arcane (damage - caster DPS) - tito mágové vyznávají využitelnost, tedy utility. Jsou schopni dočasně zvýšit svoji kouzelnickou sílu, zpomalit protivníky či přerušit právě probíhající kouzlení nepřítele. Jejich specialitou je také sesílání baráží magických střel a dokáží "vylepšit" svoji schopnost měnit soupeře v ovce tím, že soupeř, který se probere z proměny v ovci, je na krátkou chvíli omráčen.
Rogue (role: damage - melee DPS)
 
  • Assasination (damage - melee DPS) - takto školení Roguové jsou zakeřní vrazi, se kterými si vůbec, ale vůbec není radno zahrávat, natož je naštvat. Může se totiž stát, že vás někdo jemně dloubne nožem a během chvíle padáte bezvládně k zemi. Jakto, se ptáte? Jed... Assasination Roguové jsou totiž mistři ve využívání jedů a omračovacích technik. Jsou schopni útočit dvěma dýkami, ideálně potřenými nějakým tím jedem.
  • Combat (damage - melee DPS) - tihle hoši jsou pěkní tvrďáci a jdou vždy na férovku. Žádné plazení, žádné jedy. Pěkně dvě ruce, v nich dva pořádné meče, sekyry či palcáty a protivníkův obličej rozmašírovaný napadrť. To je Combat Rogue.
  • Subtlety (damage - melee DPS) - Subtlety Roguové nemají rádi nežádoucí pozornost. Útočí ze stínů, zcela nepozorováni a neočekáváni. Najednou se z ničehonic odnikud vynoří, udělají svoji práci (a to že velice rychle!) a zase zmizí kamsi do stínů.
Druid (role: healer, tank, damage - melee DPS, damage - caster DPS)
 
  • Balance (damage - caster DPS) - Balance Druidové umí využívat svůj arzenál kouzel a jsou schopni se přeměnit na Moonkiny, aby si tak zvýšili své magické dovednosti. Dokáží povolávat hvězdy z nebe, jež padají v překrásné kaskádě s děsivými účinky. Umí využít i sil spřátelených stromovců a profitují z rovnováhy mezi arcane a nature magií.
  • Feral Combat (tank, damage - melee DPS) - specialisté na přeměnu ve zvířata. Jako medvědi mohou tankovat a vydrží silné rány od nepřátel. Kočičí forma jim dodá na zuřivosti a umožní jim doslova trhat nešťastné soky na cáry.
  • Restoration (healer) - tito druidové, naladění v harmonii s přírodou, dokáží využít jejích sil k léčení zranění i různých neduhů svých přátel. Dokáží na sebe převzít podobu Stromu života, což ještě více zvýší jejich léčitelské schopnosti a dá přátelům v partě klidný pocit toho, že za nimi je kamarád-léčitel, který je na holičkách rozhodně nenechá.
Shaman (role: healer, damage - caster DPS, damage - melee DPS)
 
  • Elemental (damage - casted DPS) - tito Šamani se naučili využívat síly přírody k ničení všeho nepřátelského, co jim přetne cestu. Sesílají blesky, proudy lávy a nechávají ubohé moby okusit zuřivost a krutou sílu přírody.
  • Enhancement (damage - melee DPS) - šamani vyznávájící víru v moc totemů si často volí tuto cestu. Jsou schopni využívat vlastnosti totemů efektivněji než jinak specializovaní Šamani a do boje se vrhají nejčastěji s jednoruční zbraní a štítem v rukou. Nemají problém s očarováním svých zbraní a jsou schopni si na pomoc povolat spirituální vlky (Spirit Wolves).
  • Restoration (healer) - někteří Šamani nemají chuť ani náladu ničit a zabíjet. Namísto toho zachraňují životy a zdraví svých přátel a všech potřebných pomocí sil vody a přírody.
Death Knight (tank, damage - melee DPS)
 
  • Blood (tank) - Rytíři Smrti vyznávající sílu krve jsou schopni ustát značná zranění a také mají zvýšenou schopnost přežití díky možnosti se léčit svými útoky.
  • Frost (damage - melee DPS) - tito Death Knighti se specializují na zranění ledem, silné plošné útoky a rovněž jsou schopni vydržet nějakou tu oděrku. Nemají problém s bojem pomocí dvou jednoručních zbraní.
  • Unholy (damage - melee DPS) - Unholy "DKčka" vyznávají nečisté síly a často využívají nákazy k poražení svých soupeřů. Specializují se na povolávání ghůlů z mrtvých těl a na nakažlivé nemoci, které mohou "nalomit" i tu nejsilnější bestii.